Viete, kde vaše deti surfujú cez prázdniny?
Prázdniny sú v plnom prúdei, deti tak majú viac voľného času. Tráviť ho môžu napríklad aj na internete. Viete, čo na ňom robia, keď ste v práci a nevidíte ich? Ponúkame pár tipov, ako to mať pod kontrolou.
- Venujte pozornosť aktivitám dieťaťa na internete: Rozprávajte sa o tom, s čím sa na internete stretlo a aké stránky navštevuje. Povzbudzujte ho, nech sa vás spýta, ak natrafí na niečo, čomu nerozumie. Rovnako nech vám porozpráva, keď sa mu stane niečo nepríjemné alebo mu niekto ubližuje.
- Umiestnite počítač tak, aby ste videli, čo na ňom vaše dieťa robí. Majte prehľad o hrách, ktoré sú v počítači nainštalované. Zaujímajte sa o to, aké hry vaše dieťa hrá a prečo. Zahrajte si ich spoločne. Aj spoločné hranie počítačovej hry môže prispieť k upevňovaniu vzťahu medzi vami. Dieťa potrebuje cítiť, že sa zaujímate o veci, ktoré sú pre neho dôležité a že s ním radi trávite čas pri spoločnej činnosti.
- Rodičovská kontrola: Pre dieťa môže byť ťažké dodržať časové obmedzenia, najmä keď sa do hry úplne ponorí. Môžete sa dohodnúť na tom, že nastavíte systém rodičovskej kontroly (napr. v operačnom systéme Windows alebo pomocou blokovacieho softvéru), kde sa dá presne nastaviť prístup k jednotlivým hrám alebo časový rozvrh. V určenej dobe sa počítač alebo internetový prehliadač automaticky vypnú. Pomocou týchto nástrojov môžete zabrániť aj prístupu k online hrám.
- Aby deti neblúdili po nevhodných stránkach z nudy, môžeme si dať plán, čo nové sa cez prázdniny spoločne na počítači naučíme. Menšie deti sa môžu učiť písať email kamarátom, starým rodičom poslať fotografie z dovolenky či obrázok nakreslený v počítači. Staršie deti môžu vytvoriť vlastnú stránku alebo sa môžu pokúsiť písať svoj blog. Alebo vás môžu všeličo naučiť, možno budete prekvapení nad ich internetovými zručnosťami/alebo čo všetko dokážu.
Ako spoznám, že dieťa kyberšikanujú?
Čo si všímať:
Dieťa môže byť elektronicky šikanované, ak:
- nečakane prestane používať počítač
- sa zdá nervózne, neisté alebo smutné pri čítaní emailov alebo okamžitých správ, správv mobile
- sa zdá nahnevané, depresívne alebo frustrované po odchode od počítača
- uniká do choroby
- nechce chodiť do školy alebo medzi ľudí
- vyhýba sa rozhovoru o tom, čo robí na počítači
- uzatvára sa pred rodinou a priateľmi, a súčasne popiera, že by sa niečo dialo
- uniká do sveta fantázie, počítačových hier
Dieťa môže elektronicky šikanovať, ak:
- rýchlo vypína obrazovku alebo zatvára programy v počítači, keď sa priblížite
- prehnane sa smeje pri používaní počítača
- trávi čas s kamarátmi pri počítači, prehnane sa smejú, ale nechce prezradiť, čo robia
- vyhýba sa rozhovoru o jeho aktivitách na počítači
- používa niekoľko online účtov alebo adries, ktoré ani nie sú jeho
- zažilo silný konflikt s kamarátom alebo učiteľom, ktorý zostal nevyriešený, dieťa stále cíti krivdu a hnev
Zahrajte si hru:
Simulujte komunikáciu na internete, dávajte deťom otázky a oni nech odpovedajú. Jediné pravidlo je, že keď prejdete do komunikácie, ktorá smeruje k ohrozeniu dieťaťa, k „čudným“ otázkam, musia zakričať: „Mamííí“. Ak je otázka normálna, čiže bezpečná, deti na ňu odpovedia. Príklad bežných otázok: „Aj u vás dnes svieti slniečko?“, „Ktorý predmet v škole máš najradšej?“, „Ktorého speváka máš najradšej?“, „Akej farby máš myš?“… Príklad podozrivých otázok: „Hovoríš niekomu o tom, že si spolu na internete píšeme?“, „Kde máš umiestený počítač?“, „Vidia ti rodičia na monitor, keď si s niekým píšeš?“, „Kontrolujú rodičia tvoj počítač?“, „Mohol by si, prosím ťa, keď dopíšeme, zmazať naše sms-ky/emaily?“, „Chodíš zo školy domov sama?“, „Sľúbiš mi, že nikomu nepovieš, že sme kamaráti?“, „Nepovieš to nikomu, keď ti nabijem kredit?“ „Chceš sa stať modelkou?“ „Som fotograf. Pošleš mi svoju fotku v plavkách? Predsa by si sa nehanbila, keď sa chceš stať modelkou.“ „Som (meno celebrity), chceš sa so mnou stretnúť?“ „Si teraz doma?“. Keď deti zakričia „Mamííí“, je dobré prerušiť hru a spýtať sa ich, prečo si myslia, že odpoveď na takú otázku ich môže ohroziť. Striedavo im dávajte normálne otázky a podozrivé (signalizujúce možné ohrozenie). Naučte deti premýšľať nad zmyslom otázok a pomôžete im spoznať a uvedomiť si možné ohrozenie.