Takto budú vaše vysnívané Vianoce bezpečné!
Vianoce sú časom radosti a hojnosti. Na Slovensku to v posledných rokoch platí dvojnásobne. Štatistiky totiž hovoria, že Slováci míňajú na vianočné nákupy každým rokom viac. Okrem toho pribúda čoraz viac platieb prostredníctvom kariet či aplikácií. Odborníci z VÚB radia, na čo si dať pozor, aby boli vaše Vianoce naozaj radostné. S blížiacim sa vianočných ošiaľom sa teda opäť otvára téma bezpečných platieb.
Platba mimo verejnej wifi
Pri platbe cez internet by ste mali byť mimoriadne obozretní. Mobil Banking alebo Internetbanking by ste mali využívať len na dôveryhodnom wifi pripojení. Pred verejnou wifi radšej uprednostnite mobilné dáta. V konečnom dôsledku sa vám to určite oplatí.
Nákup kreditnou kartou
Najväčšou výhodou kreditky je, že nemíňate svoje prostriedky a v prípade reklamácie tovaru máte peniaze stále na účte. Prípadnú reklamáciu zároveň za vás vyrieši VÚB banka. Bezúročné obdobie trvá až 43 dní. S nákupným šialenstvom však súvisí aj väčšie riziko straty alebo odcudzenia karty. V nevyhnutnom prípade ju viete okamžite zablokovať cez Mobil Banking.
Internetový limit
VÚB banka odporúča klientom nastavenie internetového limitu. Ak neplatíte kartou cez internet často, môžete si nastaviť najnižší limit. Zvýšite ho, až keď budete opäť nakupovať cez internet. Zmena limitu platí okamžite a je bezplatná.
Platba na dobierku alebo úhrada v hotovosti
Hoci by sa mohlo zdať, že dobierka je najbezpečnejším spôsobom platby, opak môže byť pravdou. Za tovar síce zaplatíte až pri dodaní, nevyhnete sa však riziku, že keď balík rozbalíte, nájdete tam poškodený alebo nesprávny tovar. A vybavenie takejto reklamácie nemusí byť jednoduché. Riešením ako problému predísť je napríklad platiť kartou.
Vaše osobné údaje sú naozaj len vaše
Prístupové heslá na Mobil Banking alebo Internetbanking či údaje z platobnej karty patria medzi mimoriadne citlivé údaje. Preto nie je vhodné poskytovať ich akýmkoľvek iným osobám alebo si ich ukladať v mobile. Riziko phishingu je totiž veľké. Podvodníci sa snažia v mene klienta aktivovať napríklad Internetbanking. Zvyčajne pošlú email, ktorý sa tvári, že je z banky a žiadajú, aby ste klikli na priložený link. Po presmerovaní na falošnú stránku, ktorá vyzerá ako skutočný Internetbanking, vás vyzvú, aby ste sa prihlásili. Takto sa dostanú k vašim údajom a môžu vás obrať o peniaze. „Banky takéto emaily neposielajú. Text často obsahuje chyby a neúplné informácie. Hoci banka má špičkové mechanizmy, vďaka ktorým dokáže tieto podvodné aktivity zachytávať a chrániť peniaze klientov, odporúčame byť obozretný“ upozorňuje Vladimír Jančok, vedúci oddelenia informačnej bezpečnosti VÚB banky. Viac info, ale aj súťaž nájdete na www.bezpecnenakupy.sk