Aké bude dieťa, závisí od toho, koľké sa narodilo
Poradie narodenia dieťaťa je jedným z faktorov, ktoré budú formovať jeho život. Je preto dobré vedieť, ako na jeho život bude vplývať. Pomôže vám to dieťa lepšie spoznať a pochopiť, prečo sa správa tak, ako sa správa. Spravidla platí:
PRVORODENÉ
-narodilo sa prvé a prvým chce zostať
-po narodení súrodenca (najmä ak je medzi nimi malý vekový rozdiel) sa môže cítiť „zbavené“ trónu: hľadá prílišnú pozornosť a ak ju nenájde, cíti sa prehliadané, neisté
-veľmi často je nadmerne výkonné, úplne zaujaté svojou vlastnou prestížou
-býva perfekcionistické, musí mať pravdu, byť dokonalé. Je zodpovedné.
V škole:
-keďže dostávajú veľa pozorností od rodičov, môžu to isté očakávať od učiteľov
-zvyčajne majú dobré známky
-radi sú vodcami a preto môžu mať ťažkosti pracovať v tíme, ak ho vedú
-nemajú radi unáhlené zmeny, presne chcú vedieť, čo sa deje a prečo (môžu mať ťažkosti, ak im učiteľ nedá presné a jasné inštrukcie)
-chcú byť najlepšími a veľmi sa o to usilujú, často až nezdravo
DRUHORODENÉ
-je narodené „za“ a ťažko to doháňa
-často je protikladom prvorodeného: ak je ono „dobré“, druhorodené je „zlé“ a naopak
-býva úspešné v oblastiach, o ktoré sa nezaujíma prvorodený súrodenec
-často má pocit, že musí dobehnúť prvého, viac sa snažiť (môže byť hyperaktívne)
-ak často rebeluje, nemá rado pozíciu, do ktorej sa narodilo
V škole:
-učiteľ by mal zdôrazňovať jedinečnosť týchto detí a vyhýbať sa ich porovnávaniu so starším súrodencom
-ak sa staršiemu súrodencovi v škole darí, druhorodené dieťa môže mať v škole problémy a naopak
môže odmietať autoritu a kontrolu ostatných
PROSTREDNÉ
-nemá privilegované postavenie : nemá výhody najstaršieho ani najmladšieho
-je problém ho charakterizovať, hoci často je v niečom odlišné od staršieho súrodenca. Spravidla platí, že buď si pretlačí cestu lakťami, alebo ostáva v úzadí.
-často je veľmi spoločenské, má veľa priateľov, je nezávislé
-stredné deti bývajú dobrými vyjednávačmi, pretože rozumejú umeniu dať niečo za niečo, vedieť robiť kompromisy
V škole:
-zvyčajne má viac priateľov a je spoločenskejšie ako starší súrodenec, zvlášť ak sa najstaršiemu dieťaťu výborne darí v škole
-známky nemáva také dobré, ako najstaršie dieťa, ale býva medzi deťmi obľúbenejšie
-môže sa stať „problémovým“ dieťaťom, ak mladší a starší súrodenci sú silné osobnosti
NAJMLADŠIE
-podobá sa jedináčikovi, ale má súrodencov, ktorých môže pozorovať a modelovať
-môže sa stať „štvancom“ a byť veľmi úspešné, alebo sa u neho rozvinú pocity menejcennosti
-často je „pokazené“ rodičmi a staršími súrodencami. V dospelosti sú z nich spoločenskí ľudia, ktorí vedia druhými veľmi dobre manipulovať
-niekedy nebýva brané vážne, pretože je najmladšie, tiež mu môže chýbať sebestačnosť, pretože mnoho vecí často za neho robia iní
-býva rozmaznané, ale aj temperamentné a srdečné, tvorivé. Niekedy býva netrpezlivé a trochu roztržité
V škole:
-už v ranom veku sa naučilo, ako prinútiť ostatných, aby robili veci za neho a táto jeho manipulácia sa môže prejaviť v škole
-býva ambiciózne, zvyčajne sa vie dostať aj zo zložitých situácií
-ak sú jeho starší súrodenci úspešní, snažia sa ich prekonať. Ak sa mu nedarí, môže strácať sebadôveru
rady sa hrajú a zriedka sú ticho
JEDINÁČIK
-unikátne, trpaslík vo svete gigantov
-závisí od atmosféry v rodine, ako sa bude vyvíjať, zvyčajne je buď nezávislé a samostatné, alebo túži po tom, aby mu niekto neustále pomáhal a zostáva bezmocné a závislé
-nemá súpera, je centrom záujmu rodičov, býva rozmaznané
-má menej príležitostí naučiť sa deliť, často preto trvá na svojom, je bojovné
-často má ťažkosti vychádzať s rovesníkmi, skôr si rozumie s oveľa staršími alebo mladšími
býva osamelé
V škole:
-máva ťažkosti pri nástupe do školy, pretože sa nevie deliť, môže tiež mať ťažkosti pri skupinovej práci
-je orientované na výkon, ale nie tak veľmi, ako prvorodené dieťa, pretože nemá s kým súťažiť
MŔTVE DETI
Deti, ktoré zomreli v nízkom veku, ale aj tie, ktoré zomreli ešte pred pôrodom, budú ovplyvňovať život rodičov. Nikdy sa totiž nezbavia myšlienok na ne, budú premýšľať o tom, aké by boli. Pre deti, ktoré „prežili“, je ťažké s nimi súperiť. Mŕtve deti sú totiž spravidla na piedestále rodičov, v ich predstavách sú dokonalé.
HENDIKEPOVANÉ DETI
Zvyčajne bývajú vylúčené zo súťaženia medzi deťmi. Zdravé deti môžu mať niekedy pocit, že sa všetko točí okolo chorého súrodenca a môžu sa cítiť opustené a zanedbávané.
PhDr. D.Čechová, psychologička
Dnes už druhé mrazivé ráno. Inovatka všade. Zalial som si kávu a vybehol von len…
Pre blond farbu som sa odhodlávala veľmi dlho. Viedlo ma k tomu zúfalstvo keď som…
Väčšinou ju stretávame po boku manžela profesora Pavla Traubnera, neurológa, ktorého azda každý na Slovensku…
Pamätám si, keď sa blížila moja päťdesiatka. Bola som na niekoľkých oslavách priateľov, či spolužiakov,…
Priatelia, som starý kuchár. Variť som sa naučil na vojne a prakticky varím každú nedeľu.…
Slušnosť je dôležitá súčasť ľudskej spoločnosti. Je to spôsob, ako prejavujeme rešpekt, úctu a ohľaduplnosť…
Leave a Comment